Alla inlägg under november 2013

Av Ida - 30 november 2013 19:49

Ingen aning om det var korrekt spanska men vem brydde sig egentligen ?

Är påväg till min kompis som ska ha inflyttningsfest ! Var ett tag sen senaste "fest-tillfället" för min del, kan väl räkna dom på en hand sen jag tog studenten förra våren. Hårt arbetande som man är ;)

Hoppas ni får en asbra lördagskväll !

Av Ida - 29 november 2013 18:23

Caesar skötte sig jättebra i sin debut för sadel ! Blev lite trött mot slutet men det är en vanesak som blir bättre med lite träning, kanske får byta ut nått intervallpass i vagn mot sadel framöver. Men han har ett hjärta av guld och kämpar så länge man ber honom, fick lite lyckorus efter loppet av honom :)

Allan var oxå jätteduktig, blev trea efter två bra hästar, ena lottade.med i rygg när Allan kördes fram via tredje till dödens. Då båda mina pojkar har gjort mig nöjd idag :)

Nu ska jag iväg till Erika på fredagsmys !

Caesar och jag i kvalet, att min sist är kasspå bilden vet jag redan so no need to coment.

Av Ida - 29 november 2013 09:56

Har precis lastat två av mina pojkar för lunchtrav i Romme. Caesar gör montédebut, ska bli spännande :) ger er resultaten ikväll !

Av Ida - 27 november 2013 20:58

Det firar vi med korvstrogsnof, tranbärsjuice och Anastasia :) får julkänsla av den filmen, konstig kanske men när jag var liten gick den alltid på tv runt jul. Nötknäpparen är oxå en sån film.

Förutom detta var dethär tredje dagen i rad som jag suttit i montésadeln; löp i måndags, intervaller igår och jobb idag = mina muskler gråter ;) ska köpa en anti-glid padd tror jag, antingen halkar sadeln eller så har jag olika långa ben, eller båda..

Nu ska jag kika vidare, hörs !

Av Ida - 26 november 2013 19:28

Eftersom måndagen blev som måndagar förväntas vara, riktigt usla borde väl fredagen bli bara bäst ?

Av Ida - 25 november 2013 23:48

Jäkla måndag..
Nyss kommit hem från Bollnäs och förutom rubriken känns kommentarer överflödiga, Town var inte sig själv. Stapplade i mål och väste ur halsen, fick ändå sista peng (halleluja för åtta priser). En mycket klok person skrev för ett tag sen "i montén flyttar man på dom andra ekipagen och får på så vis sina luckor", idag hade jag helt plötslig min fot i ljumsken på en annan häst innan jag flyttade ut ett spår. I efterhand inser man ju hur äckligt nära det var ändå, hur tätt hästarnas ben måste vart

I ungdomsloppet gick det oxå åt skogen, så nu känner jag mig riktigt misslyckad. Att man alltid ska vara sämst, och även om det var en smärre överdrift så är det så att när nått är dåligt blir allt dåligt.

Ladda ur å ladda om, hörs !

Av Ida - 24 november 2013 21:59

Körde Lucky Light i första loppet igår på Gävle, slutade med en grym tredjeplats efter ett lopp som inte kunde blivit mycket bättre :D hamnade i tredje invändningt där vi sedan låg å väntade på luckan som kom i början av upploppet och kämpade hela vägen. Kändes riktigt bra med tanke på vilken erfarenhet vissa andra har jämfört med mig. Mina två pojkar som sprang i nästsista å sista loppet gick det sämre för.. Tintin såg inte ena ut å ta i och Fallout rullade över efter sista sväng i ledarposition.

Så efter en heldag med trav igår fick jag ÄNTLIGEN en ledig dag ! Sov till tjugo över sju men rullade över å somnade om till elvatiden, är det sovmorgon så är det ;) var duktig och gjorde scones som frukost eftersom mitt bröd tagit slut och jag inte orkade handla direkt när jag vaknat. Större delen av dagen har spenderats på soffan men var iallafall ut på en löp/pw-runda. Tänkte att jag skulle utforska elljusspåret när det ändå var ljust ute och när det tog slut ville jag inte springa samma väg tillbaka, så jag fortsatte ut på asfaltvägen. Jag hade kommit ut borta i vikarbyn och ville inte springa längs stora vägen tillbaka så bestämde mig för att springa genom sjurberg. Hela denna tur tog en timme å fyrtio minuter och blev lite mer än 13 km, hoppsan !

Får hoppas det var bra uppladdning, imorn åker jag till Bollnäs för två uppsittningar, Town Hall i monté och Out Of Touch i sulkyn :)

Av Ida - 23 november 2013 00:30

Innan en ny helg börjar är det kanske dax å få handen ur arslet och berätta om helgen som var.
Var ledig från stallet men snäll som jag är sa jag ja till att jobba i brorsans stall så dom kunde fokusera på allt annat som behövde göras. Alltså var det bara och fortsätta ha alarmet på 06.00 eftersom det är en bit till deras gård. Blev lite småförälskad i torg under helgen, gick ju hur lätt och snabbt som helst å mocka, även i dom boxar där lyset var dåligt ! På lördagen körde jag intervaller med Sixten Blixten som var fin, hans gamla skötare hade sagt att han var knölig i början men något sådant visades inga tecken på. Pigg och glad travade han på i sina intervaller medans hagkompisen Emil grät i hagen ;) Efter Sixten red jag intervaller på Poppins. Tog montésadeln så jag oxå fick träna och jävlar vad det kändes i benen dagarna efteråt. Har ju varit förkyld så dom där intervallerna var det första riktiga träningspasset på läänge. Poppan både kändes och såg fin ut, enligt kommentarer från bror, men det märks att hon är lite ovan vid ridning än. Man får hjälpa å parera lite och i början förstod hon inte riktigt att det var träning när jag satt uppe på å inte bakom. Sist tog jag en motionstur med King Rex och verkligen kämpade för att få honom å slappna av, sänka huvudet å trava. Han har lite konstig takt så ibland funderar man på om han travar eller passar, men i passgång blev allt värre (jag fick äran å testa det med). Var ändå ganska nöjd när vi kom in, mot slutet av turen blev han trött å skulle då komma undan genom att dra mig ur sadeln den hyggliga pojken..
Jobbade på till sju på kvällen innan jag åkte hem till m&p.

På söndagen blev det oxå tre turer, en intervalltur, en motionsrunda å en inridning. Intervallerna kördes med Just Mad, en tvååring som jag haft som passhäst i två omgångar sedan jag började jobba i Rättvik. Ganska kul å få följa upp hästar man hållt på med förut, Jullan tog knappt ett steg framåt förr och nu tog hon i självmant så hon har utvecklats ordentligt ! Motionsturen var lika som dagen innan, jag och Rex jobbade med takten åså avslutades dagen med ett nytt försök till inridning av High Image. Har skrivit om första gången förut men som en uppfräschning av minnet så slutade det med art jag hängde över sadeln i tio, femton minuter för att hon skulle acceptera mig. Denna gång gick bättre men då tog vi det väldigt lugnt, först hänga över några meter innan jag reste mig upp ordentligt och Johan fick gå bredvid och leda hela tiden. Nästa gång ska jag nog kunna gå utan sällskap om allt går som det borde :)
Söndagens jobb var över vid sex-tiden och då for jag hem till min andra bror för kvällsmat, mumsmums.

Tvååringen. Om man ändå sprang på söthet, då skulle ni få passa er ;)

Presentation


Hejsanhoppsan !
Jag är Ida Sandström, en 20årig tjej som här kommer dela med mig av min vardag som hästskötare. Dessutom har jag kör- och montélicens och mitt mål är att komma så långt jag kan, så vill ni ha en kusk/ryttare är det bara att höra av sig :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards